Alla inlägg under december 2010

Av nya-huset - 31 december 2010 13:44

Igår var jag en liten svängom till husbygget.

Status:

* Trycket i golvvärmeslingorna var perfekt efter 2 veckor.

Nu kan jag äntligen släppa oron över att något frusit sönder i plattan, de mystiska tryckfallen har alltså helt säkert skett i fördelaren.


* Inomhustemperaturen var 7 grader.

* Det har gått 25kWh/dygn de senaste 14 dygnen, och det har varit rätt kallt.

* Plogbilen har vallat in infarten så det känns omöjligt att kunna få in bil där innan april.


I övrigt plastade jag in en vägg (delvis provisoriskt) och gjorde några tafatta energisparåtgärder, vet dock inte om det ger något.

Jag grejade runt lite i garaget också, städade lite, stökade lite, hittade lite saknade bra-och-ha-grejer och slängde lite tomkartonger.

Av nya-huset - 22 december 2010 16:43

Ja uppdateringshastigheten i bloggen skvallrar väl lite över bygghastigheten.

 


Sen sist, typ 6 veckor sedan finns det nästan ingenting att visa upp som går att dokumentera med bilder.


Jag har förvisso ordnat till ett misstag som gjorts tidigare.

När korsreglingen spikades fast på utsidan, men innan isolering och vindväv satts på plats borde jag ha satt dit en regel ovanför varje fönster och dörr som fönstrets överbleck kan spikas mot.


Att nu göra det i efterhand var betydligt knepigare, men det gick.

Först skar jag bort 45mm av isoleringen, från insidan. Men jätteförsiktigt för att inte skada vindväven på utsidan.

 


Sen trädde jag in en 45mm regel mellan vindväv och regelstomme, återigen väldigt försiktigt för att inte riva sönder vindväven.

 

Denna spikades slutligen fast från utsidan, genom vindväven och allt. Men det spelar däremot ingen roll.

Lite småtjorvigt småpyssel såklart, men det gick faktiskt rätt bra.


Jag har också en bild på den påbörjade uppsättningen av diffusionstät plast samt den korsregling som ska bli mot alla ytterväggar.

Här kommer det sen, när all el är dragen, isoleras med ytterligare 45mm minerull, vilket kommer förbättra väggarna med 22%.   

 


Nu har jag inga fler bilder.

I övrigt har en del tid lagts på att förbereda för värmepumpsinkoppling och kontroll av täthet av golvvärme-slingor.

Även (förberedande) planering av eldragningar, säkringsskåp, vattendragningar osv osv har gjorts.

Vi måste snart dra iväg lite beställningar av elgrejer och VVS-grejer.


Just det, en viss tid har även lagst på att vinterställa friggeboden och garaget och tomten i övrigt.


Men de senaste 6 veckorna har det nog endast jobbats 30-40 timmar ungefär, där ute.


Och ni kan nog kallt räkna med en fortsatt låg uppdateringshastighet i bloggen ytterligare någon månad.

Ovido - Quiz & Flashcards