Alla inlägg under april 2012

Av nya-huset - 20 april 2012 23:03

Ang läckaget känner jag mig lugnare, men jag blåser inte riktigt faran över än.

Men det var nu ytterst lite tryckfall under ett knappt dygn, inte mer än att det t.ex kan bero på temperaturskillnaden. Det jag gjort är att jag fixat lite med och dragit åt den enda koppling som möjligtvis kunnat vara orsaken, men utan att jag såg själva läckaget. Den koppling som sitter precis ovanför där slangen kommer ut skyddsröret.

Nåväl, nu hoppas jag i alla fall att slippa byta/dra om röret.

.

.

Sen kom det ett viktigt beslut att ta snarast.   

.

Vit sockel?

 

.

Eller svart sockel (fast den är egentligen mycket mörkt brun)

 

.

Klicka på bilden för att se en större version.

Jag tycker det blir ganska stor skillnad, men vilket är bäst?

Åsikter framförs gärna i en kommentar här i bloggen, kom igen nu.   

Av nya-huset - 19 april 2012 23:59

Nu går det troll i VVS-en ...  


Först var det läckande klämringskoppling, som jag nämnde i förra inlägget, pga av senare komna problem vet jag inte riktigt hur läget är där nu. Men det blev inte helt bra direkt i alla fall.

Sen upptäckte jag lite annat som läckte runt den inkopplade värmepumpen, men det är åtminstone åtgärdat nu, inget svårt heller.

.

Sen var det tråkigt att inse att de här 90°-vinklarna för blandaren till diskhon vid köksön inte kommer fungera nu när bänkskåpet kommit på plats, jag kan knappast dra slang mitt i själva stommen. Skulle ha köpt raka kopplingar istället för vinklade. Lätt åtgärdat, men tar tid och är kostar...(antingen frakten eller att få sin plånbok uppfuckad av Dahl's lokala VVS-gross).

 

.

.

Men sen, det allra tråkigaste är detta läckage som jag upptäckte.

 

Hela värmekretsen tömdes på ett par dar, men VAR ....

Aha, det rinner ut från skyddsröret runt matningen mellan VP och golvvärmefördelare som är ingjuten i betongplattan. Men skit också!

Hur tusan kan det röret ha skadats?
Ja det ska ju gå att byta iom att det är draget i skyddsrör, sägs det. Men mycket och tråkigt jobb blir det. Går det inte att byta kan jag också riva lite väggar och dra ett nytt där, ännu mer jobb.   

.

Men först får vi se och vänta lite nu, jag har en ev möjlighet om var ett ev läck sitter, som kollas upp just nu. Är värmekretsen tom igen nästa gång jag kommer ut så blir det helt enkelt att bita i sura äpplet

Av nya-huset - 15 april 2012 19:19

Nu går nog hyran upp.


Det blev nämligen en rejäl standardökning, med även rinnande varmt vatten i huset.

(Fortfarande endast i tvättstugan dock.)

Men vilken känsla att slippa tvätta händerna i 5° vatten.   


Värmepumpen har jag alltså kopplat in nu. Det verkar funka ganska bra. Det strömmar kall luft ur avluften, så kompressorn gör alltså sitt jobb och återvinner värmen som sig bör.

Lite trassel var det med alla kopplingar, jag hade inte allt, och en anslutningsslang var för lång osv. Och det blev öht rätt grylligt med alla slangar och sånt längst där nere.

Och läcker lite i en klämringskoppling gör det också   , jag har köpt en ny idag och ska prova att byta ut.

.

 

Av nya-huset - 9 april 2012 08:41

Glest mellan uppdateringarna blir det.  

.

Men badrumsgolvet är i alla fall fogat nu.

 


.

Men jag tycker fogen blev för ljus, skulle alltså valt en mörkare.


.

.

Sen har jag lagt plastmattan i köket.

Jag gruvade mig för limningen och det där, men det var faktiskt plättlätt.

     

Ett specialverktyg fick också tillverkas. Det går alltså att köpa speciella saker, såsom mattvält och hård/mjuka utstrykare (vet inte riktigt vad dom heter, men det är något i den stilen jag kopierar), säkert bra om man lägger golv hela dagarna.

 

.

.

Åsså lite VVS-arbete i köket, både anslutningarna under diskbänk (på bilderna) och anslutning vid extrahon vid köksön. Så nu återstår bara att trycka in anslutningarna från blandarna och dra åt, och avloppet behöver bara tryckas in i muffen i väggen. Ja och elen i köket är också klar, så ...

... det är bara att inse att det är allt det andra kvar ...   

   

.

.

Annars har det varit en hel del semester i påsk, istället för bygge.

Glad Påsk på er alla, i efterskott.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards