Alla inlägg under september 2010

Av nya-huset - 30 september 2010 00:03

Nu är alla fönster på västra gaveln på plats.

 

Ja egentligen är alla fönster på huset utom badrum+tvättstuga på plats nu. Men dessa sista tre fönster blev faktiskt levererade i torsdags, så det finns hopp även där. Tyvärr fick vi tre högerhängda men har beställt två vänsterhängda och ett högerhängt.   


Nu tar vi knappast smällen av ytterligare 6 veckors leveranstid utan vi får mer kolla vilken kompensation vi kan erhålla på annat vis (pris ...).


Sen har jag rivit och byggt om lite byggställning för att kunna korsregla, isolera och sätta vindväv på näst sista biten av huset.

   

Förutom vindväven var det ju lite snickerijobb också. Regla upp någon form av vägg där det indragna fasadlivet vid badrummet börjar t.ex

(Jag har ingen bra bild, det var för stark sol så bilden blev skit)

Och fästa alla golvåsar

  (Lite enkelt med spikplåtsvinkel, men det ska vara med rätt avstånd till båda takstolarna, dvs 55,5 cm och rak golvås och slutligen i perfekt anliggning mot hammarbandet, annars misstänker jag att man lätt kan få knirr i golvet)


Jag utlyste en arbetshelg, för de som var intresserade. Roligt nog var den ende deltagaren den som bor längst härifrån. Peter kom, drygt 90 mil hemmifrån.   

Vi gjorde inte så många knop, pratade nog mest då vi träffas så sällan.   

Men bl.a fick vi upp förstärkningarna som ska sitta på takstolarna, väääldigt bra att vara två där.

 

En bild i lite konstig vinkel, jag har ringat in två av förstärkningarna, annars går det nog inte att förstå.

Om jag bara får i lite mer ankarspik i takstolarna är dom nu snart monterade helt enligt takstolsfabrikens anvisningar och Kvalitetsansvarige (dvs jag) kan sova gott.

Av nya-huset - 25 september 2010 08:35

Så nu kan det äntligen inte flyga in fåglar genom gavelväggen (gavelväggarna) längre.

Man har ju sett på fågelskiten var dom söker skydd när det regnar, nu får dom hitta andra ställen.   


Notera den fina vackra vita vindskivan, den gjorde mycket för att huset ska börja se ut som ett hus.

  

3-4 heldagarns jobb eller nåt sånt så är det panelat på gaveln, tro ..

Av nya-huset - 21 september 2010 23:52

Det senaste arbetet kan ju redovisas steg för steg. Annars verkar det ju hända så lite.   


På takstolarnas högben i den gapande gavelöppningen

  fick jag först sätta lite 45x120mm-regel för att kunna fästa de stående reglarna i.

 

Hade takstolarna varit lite längre ut hade jag sluppit detta, men då hade jag behövt lägga in en bjälklagsregel extra istället för att golvet skulle kunna ligga på nåt.


Sen fanns det något att fästa de stående reglarna i.

  (Här är alla på plats och fönsteröppningar påbörjade)


Jag skråspikade dom nertill och skruvade upptill, det ska ju gärna sitta bra.   

   

Sen utanpå dessa så blev det ytterligare en 120x45

 

som förankrar allt väldigt bra eftersom jag även sköt fast en massa spik från ovansidan av taket ner i denna.

Jag hoppas ingen är rädd att luta sig mot gavelväggen sen när ni hälsar på.   


Denna regel blir även stöd för spikläkten som panelen sen ska sitta i.


Sen så blev det att spika liggande 45x45 med 555 mm mellanrum för isoleringen.

      (två reglar ligger tätt, för att i den ena ska ett plåtbleck fästas.)


Efter detta var det dags att isolera, här glömde jag kameran i och med att det är så j**** kul att isolera (och klia sig och hosta).

Efter isoleringen satt pappa och jag upp vindväven.


Men hur detta moment ser ut avslöjas lika bra av dessa bilder på när den allra sista biten av nedervåningen blev färdigställd på den här punkten.

   

Av nya-huset - 18 september 2010 18:26

...när sista inlägget skrevs.


Just det, andra gaveln hade fortfarande presenning som skydd och byggställningen var rest för att påbörja jobbet.


Så då blev fortsättningen så här.

Först ta bort presenningen:

 

Sen bygga lite:

 

Av nya-huset - 10 september 2010 22:00

Så jag kan väl bjuda på lite mer.

Gavel nr1 är nu "klar", även en snyggt vitmålad vindskiva sitter där längst uppe.

 

och därmed har vi tagit ner byggställningen och satt upp den på andra gaveln nu.

    


Det är kvar lite panel längst ut på sidorna på bägge sidorna, det beror på att jag är lite osäker på vad jag behöver göra när panelen ska mötas i hörnen samt att det ska snickras en "låda" under takfoten, som också möter där.

På vänstra sidan saknades det dessutom byggställning hela vägen ut, så jag slutade där jag slutade.


Nedervåningen är lättast att spika panel på helt utan byggställning framför som är i vägen.


Men viktigast nu är att göra andra gavelspetsen klar innan höststorm och höstregn gör grandios entré.

Av nya-huset - 10 september 2010 16:00

 

Av nya-huset - 6 september 2010 13:32

...annars blir det aldrig färdigt.

Huvva vad pillet runt fönster tar lång tid...   

Bygger jag hus någon annan gång skippar jag nog fönster, det finns ju så bra lysrörsarmaturer nuförtiden.   


Målarmästarna Lena och farfar gnor på med brädhögen.

Glömde tyvärr en första bild på brädhögen, men efter ett tag såg det ut såhär, i början var den "slät" på översidan.

 

Sen såg det ut såhär:

 

Och brädor på tork.

 



Panel spikas det allt vad det går.

     


Jag har även målat undersidan av råsponten på ena gaveln.

 


Tanken är att bli klart med allt på denna gavel, kunna riva byggställningen och börja med andra gaveln.

Ovido - Quiz & Flashcards