Alla inlägg under september 2012

Av nya-huset - 29 september 2012 14:01

Puhhh...


Igår gick allra sista flyttlasset från lägenheten, och så drog jag av de sista tagen med sopkvasten i garaget och utomhusförrådet där.
Det vara några slitsamma dagar, men nu kan vi fortsätta med huset.
I förrgår var jag och köpte golvet till v-rum och hall.


Ekparkettutseende, hög slitageklass - 32. Det blir nog bra.


Av nya-huset - 2 september 2012 09:50

Nu är ventilationen klar.

Det ser ju inte så speciellt mycket ut inne i huset (men så ska det ju va):

     

Den första visar i köket, där ska det sen komma väggskåp under, och röret ska förlängas och ventilen hamnar då i skåpets inbyggda takanslutning, så nära diskho och spis som möjligt. Och röret syns inte alls, utan går inne i takanslutningen.

Andra bilden visar ventil i badrum och den tredje är utsuget i tvättstugan.

I tvättstugan nöjer jag mig med att bara sätta en ventil direkt på stammen, dvs före ljuddämparen, ty där låter det redan mer från aggregatet än det ljud som kan komma från kanalsystemet.

Det ska givetvis bli en flexibel slang mellan VP och kanalsystem sen, som ersätter det hoprullade pappröret.   

.

Uppe i kattvindarna ser man lite mer, men det är inte heller så mycket att yvas över. *ler*

   

.

Jag blev tvungen att ta ner väggskåpen i köket, och för att ventkanalen där inte ska riskera att få för trångt och för att linjera överkanten på högskåpen på andra sidan köket med ÖK av väggskåpen här så passar jag på att sänka väggskåpen 3,5 cm.

Lätt jobb förutom att det finns ett rörutlopp för belysning och vägguttag under väggskåpen, som också måste sänkas.

.

Som tur är gick VP-slangen i en båge nedåt här, innan den sen går upp till dosan ovanför. Så jag kunde borra upp lite nytt hål i väggen och få ner slangen, och trots att slangen blev en hel del förstörd kunde jag få ut såpass mycket ny fräsch slang att det bara är att kapa bort det förstörda. Jag hade limmat fast slangen med smältlim i ett hål i en regelbit. satan vad det satt bra.

.

Men sen såg det ut såhär:

Så lite smältlim igen, och så är det bara att spackla igen hålet.

.

Men visst känns såna här dumma extrajobb som tar ett par timmar tid lite idiotiska. Ja istället för att göra rätt med en gång då ... *ler*

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards