Alla inlägg under maj 2012

Av nya-huset - 29 maj 2012 09:58

Första badet i huet.   

 

Fast det saknas diverse i badrummet. Mjukfog i alla hörn, lite bättring emd hårdfog på några ställen. Skruva fast duschstången (Vi kan inte bestämma oss för om den ska kapas lite, vi köpte nämligen låååång duschstång.).

Men vi har i alla fall varmt och kallt vatten i hela huset nu. Både kök, tvättstuga och badrum.

Vi slipper t.o.m spola i toan med hink!    Va livet blir lätt att leva. :)

.

.

Men det börjar ju ta sig.

 

.

Skönt att slippa rör ner i golvet, mer lättstädat såhär.

 

.

Här ska det nog bytas anslutningsslang och kanske även ventil, eller åtminstone tas bort en ventil.  

Fast vi kanske slår till på stort och köper en ny stol, vem vet.

För övrigt, den där väggbrickan gav mig hjärnblödning.

När jag skruvade fast den i väggen gick skruven plötsligt av. Precis under kakelytan.  

F****. En dryg timme senare hade jag lyckats få bort den.

 

.

Och vad det gäller väggbrickorna för vi väl tacka Mattias för att han kontrollerat och packat dom så fint. varenda del var med och allt såg jättebra ut, tack Mattias. 

(Blev det en parodi på Radiotjänst nu?)

 



Av nya-huset - 28 maj 2012 20:13

Tar det aldrig slut?

I torsdag blev det ytterligare en lasbil med material ...  

.

Ca 300 meter virke, skivor, ventilationsrör, åldersbeständig plast m.m

 

Och ytterligare några m3 med isolering.

 


.

Nu ska allt detta snart bäras upp på OV. (Dock inte skivorna, dom ska vara nere, dvs ska jag ha ytterligare typ 100 gips och OSB-skivor till övervåningen sen.)

Av nya-huset - 23 maj 2012 21:18

Så lite insats i vardagsrummet då.

En bild igår:

 

.

Och en idag. Men jag har faktiskt fått upp mer innertak, fast glömde att ta en bild.

 

Av nya-huset - 19 maj 2012 10:59

Då fundering har inkommit om det finns arbetsuppgifter att få hjälpa till med, så har jag uppdaterat arbetshemsidan med det som ligger inom närtiden. Närmaste månaden, typ.

http://www.inteklar.n.nu/jobb-att-gora

punkt 17 och framåt har jag infört idag.


Så den/de som känner att det finns alldeles för mycket fritid och vill träna lite och avsluta med att grilla lite på kvällen kan ju alltid höra av sig.

  

Av nya-huset - 18 maj 2012 08:13

Ja då börjar badrummet närma sig status klar.

Det är kvar att mjukfoga hörnen och tak/vägg-vinklen och runt fönstersmygen.

Jag måste också bättra på fogen lite här och var och skrapa ner den en del på en del ställen.

Och golvet måste tvättas/gnuggas lite extra, ty det är lite flammigt och fläckigt av fogrester.

Men en del saker har monterats också. Duscharmaturen, duschstången och vattenanslutning till toa saknas.

     


Sen har jag börjat isolera och plasta in yttertaket. Ganska hög prio på detta nu, så att ventilationen kan installareras och justeras in. En kvarvarande punkt på kontrollplanen.

 

Men här tog materialet slut (glespanelen just här, men lite annat hade snart också tagit slut.)

Så nu har jag beställt en stor lastbil som kommer idag med ett par tre-hundra meter virke, en massa kubikmeter isolering, ÅB plast, tape, trälim golvspånskiveskruv osv osv. Puhhh, tar det aldrig slut?



Så jag gick över till att montera taket i hallen färdigt. Skivraden längst bort i bild kan jag inte sätta än, då elen måste bli färdigställd där. Men nu kan jag sätta gipsskivor i nästan hela hallen.

 



Av nya-huset - 11 maj 2012 20:33

Jag har haft en Rauchbier i kylskåpet i flera veckor, som jag tänkt öppna och fira med när kakling och fogning av badrummet är klart.  

Nu hade jag faktiskt kunnat njuta av den tidigare i veckan, men det blir först ikväll.


Inga bilder tyvärr, kameran är glömd kvar på bygget.  

Av nya-huset - 2 maj 2012 18:44

Badrummet är kaklat ungefär halvvägs nu.

.

.

.

Läckage i och runt värmepumpen verkar vara under kontroll nu. Ta i trä.

.

Lite kul grej att ha varmvatten i kranen. Jag förstår vilken grej det var för människor på -40--60 talet att få indraget varmvatten.   

Ovido - Quiz & Flashcards