Alla inlägg under oktober 2011

Av nya-huset - 25 oktober 2011 22:44

Så har turen kommit till den här sorgliga väggen:

Som den såg ut för ett par dagar sen.


Nu är den nästan klar. Nederkant av panelen ska sågas rak mot en planka och så ska panelen under fönstret sättas sist av allt (liggande panel här, och nedersta brädan linjerad med den avsågade panelen, därav denna ordning).


Skönt att det är nästan klart.

Måste börja ta tag i insidan mer nu.

Av nya-huset - 16 oktober 2011 19:50

Så har hängrännor kommit på plats, och stuprör på framsidan.


Först så fäster man högsta och lägsta hängkroken.

Sen spänner man ett murarsnöre och skruvar resten av krokarna mha detta.

 

Det är nämligen lite fiffigt att krokarna sitter på rak rad med lika mycket fall hela vägen.   



Och så här ser det alltså ut nu.

 

Av nya-huset - 13 oktober 2011 19:12

Ja så blev baksidan av garaget äntligen klar:

Det är randisolerat längs grunden (tack Jonatan och Fredrik).

All panel klar.

Målat klart (tack Elina och Alfred)

Hängränna på plats.


Fast riktigt klar är den ju faktiskt inte, ändå. Men fönsterfoder sätter jag dit först nästa år efter att panelen är målad andra varvet. Ja och ett stuprör ska ju dit också förståss, men jag brådskar inte med det heller. Hoppas jag hittar billigt begagnat istället.


Och nu ikväll ska jag njuta av denna:

 


För nu är taket helt klart:

Alla pannor, alla nockpannor och vattbrädebeslagen är skruvade hela vägen och ihopfalsade vid nock.

Skorsten klar, takfönster klart.

 


Hängrännor, stuprör och underspikning i takfoten ska dock göras klart innan byggställningen kan rivas.

Av nya-huset - 12 oktober 2011 20:40

Ja lite fest tillsammans med bygghjälpen var det ju.  

     


Sen har jag i det för nuvarande vackra vädret passat på och göra garagets baksida klar. Först:

 


Sen har jag ändrat och lagt till spikläkt samt panelat färdigt runt första fönstret och fått upp hängrännekrokar:

 


Och här är hängrännan klar, mineritskivorna bortburna (tack christoffer) och påbörjat fixningen av spikläkten. I morgon kan denna sida möjligen bli färdig.

 

Av nya-huset - 6 oktober 2011 16:36

Då blev skorstenen äntligen klar.

Jag har väntat på lite tätklossar att sätta under plåten (som heter nederbeslag).


Två rörsektioner var det kvar att bygga.

Först lite pannkitt för att täta skarven, sen trär man bara ihop rören med varandra, då ena änden är falsad.

Sen trär man på isolering, som är färdigformad som ett rör och någon slags aluminium-folie på utsidan. Denna tejpas med aluminium-tape mot den nedanför. Detta behöver inte göras på skorstenssektioner ovanför tak, men jag hade ju en massa tape över, så varför inte.   

Och slutligen trär man över yttermanteln av plåt.


Ja att bygga själva skorstenspipan är ju lätt, men allt med takgenomföringar, underbeslag, nederbeslag, kapa skorstenmantel m.m är det som tar tid.



Jag var misstänksam mot utförandet enligt monteringsanvisningen, som inte har något som tätar mot drivsnö, kondensvatten och tvärregn som ev kommer in/bildas inne i själva skorstenshuven. Dvs sådant ev vatten rinner bara rätt ner i takisoleringen isåfall.

Då blir det verkligen kritiskt att hela skorstensmantel håller snortätt, hur det än stormar och blåser.


Så jag tweakade vår skorstten lite. Jag köpte en halv m2, 1mm tjock gummiduk, klippte ett hål med 2cm mindre dia än skorstensröret, och krängde på.

Och släppte ner gummiduken runt underbeslaget. Nu finns det en till (extra) skyddsbarriär. = Jag sover bättre.


Sen monterade jag nederbeslag och klippte skorstenens huvsidor till rätt längd och vinklar och satt ihop huven (den är falsad vid leverans, så den ska bara slås ihop).

Och så lite grejer på toppen också, och till sist huvöverdelen med sitt vackert böjda regnskydd.

Voila:

 



Och när ska jag sluta arbeta på egen hand?

Här var det skruvdragaren som hann göra ett gott arbete innan jag stoppat det hela.

Mysigt att rensa ett phillips-2-bit från en massa köttslamsor.   


Men nästan inget takarbete kvar nu ... Pyttelite ...

Jag har en Youngs Double Chocolate Stout på kylning (sen över en månad nu, kan den ha blivit kall nu tro?  ) för att fira färdigt tak.

Man måste alltid arbeta mot en målbild:

 

Av nya-huset - 3 oktober 2011 23:31

En dålig bild över hur det såg ut idag.



Fogsprånget Allan ... Och plattan satt jag igår, så den har bränt fast. 

När ni hälsar på kan ni leta upp denna platta och reta mig för detta.    

 



.

Av nya-huset - 2 oktober 2011 19:25

Klinkerdags:


Första problemet, 5 kg fix till 1,3 liter vatten, eller som jag vill blanda i första satsen, 2kg fix till 0,5 liter vatten. Mäta vatten går lätt, men väga ute på bygget utan någon våg ...?


Men javisst, jag har ju en våg:

En bagagevåg köpt på rea på Jula.   

 


Sen lägga klinker, fort går det inte för en nybörjare.

   

Riktigt bra blir det inte heller, både fogsprång rakhet verkar inte få högsta möjliga standard här. Men jag kollade BKR's regler, och en yrkesman skulle ha tillåtelse att ha 1mm fogsprång, vilket jag faktiskt tror jag klarar mig inom.

Av nya-huset - 1 oktober 2011 22:37

Oj, är det redan oktober.  


Lilla sovrummet ska vi bara peta in lite isolering i väggarna här (noga mot yttervägg och slarvigt i innerväggar) så kan jag sen spika dit innertak och OSB + gipsskivor på väggarna. Då kommer det nästan kännas färdigt.

 


Åsså har jag köpt en kakelskärare. :-)

Ovido - Quiz & Flashcards