Alla inlägg under juni 2011

Av nya-huset - 30 juni 2011 19:25

Vet ni.

Vet ni vem som kom och hälsade på i måndags ...


Jodå, det kom en från Jehovas ...  

Knallandes över tomten.

- Hejhej, bor det någon här?

Jo tjena tänkte jag, det är väl rätt tydligt att det är en byggplats ...

- Än så länge byggs det bara.

- Jaha, flyttar in snart?

- Ja inte förrän tidigast i höst, förstår du.

osv osv, och jag antydde inte alls att jag skulle bo där själv.   

Till sist fick jag en liten broschyr som jag skulle kunna lämna till dom som ska flytta in! Nåja - kaminen ska väl snart tändas och premiäreldas ...    



Annars då.

Jag påtar på, okoncentrerat, oplanerat och smått håglöst.

Så då blir det lite här och där, men inga stora ryck på något speciellt ställe.


Nu när söderfasaden nästan är klar så måste jag säga att det ser väl tillräckligt randigt ut så här:

 

Jag hade tänkt att det även skulle vara lodräta avgränsare mellan de två köksfönstrena, de som sitter ganska tätt.

Men nu är vi rädd att det kommer se för plottrigt ut.

Men skippar vi det så borde jag kanske satt vågrät panel över hela området där mellan, inte som det ser ut nu.

Suck ...

Ja det är bara att göra om isåfall. Så jättejobbigt är det väl ändå inte.


Nåväl, vi kan väl grunna på det några dagar till.   


Nu är byggställning rest igen, för nu ska jag ta tag i taket, på med ett extra lager underlagsduk och sen strö och bärläkt. Fotbräda, fotplåt, hängrännekrokar, hängrännor ...

Sen blir det takpannor, Benders Carisma, färg granit (= mörkt antarcitgrå):

 Bild Benders carisma

http://www.benders.se/Tak/Carisma.aspx


Med byggställningen där så tänkte jag också passa på och spika och måla undertaket i takfoten.

Jag vill inte upp på taket något mer sen ... eller bygga upp byggställningen något mer ...   

Så här ser det för övrigt ut nu, det står lite nymålade takfotsbräder på tork i förgrunden.

 


Lite klinker som ska vara på golvet under kaminen var ju inköpt.

Nu har jag lagt några plattor, lagt klinker för första gången i mitt liv, förövrigt.

En platta behövdes ta ut lite ur, för förbränningsluftinsläppet, som kommer upp genom golvet. Först markera med blyerts.

 


Sen spåra lite med kaprondell med diamantskiva, det var enkelt.

 


Ah, det ser ju jättebra ut, nu bara knacka till lite lätt så ...

 

Spricker det givetvis sönder där det inte ska.   


Men jag sket i det, jag satt den lilla biten med fix ändå, kaminen kommer inte stå där, ingen kommer gå där, det är rätt skymt också bakom kaminen.

Så här blev det i alla fall. Det ska lite senare avslutas med en ram av skurna plattor runt om. Men jag tror jag lägger dom allra sist efter att det övriga golvet är lagt, så kan skarven mellan golven bli ganska tight.

 

Jag har även tagit hål i mellanbjälklaget för skorstenen och köpt lite delar till skorstenen. Jag tänkte att det är väl lika bra att installera kamin och skorsten i samma veva som taket görs färdigt.

Av nya-huset - 17 juni 2011 19:51

Fuskat lite och lutat några smala vitmålade foder mot väggen för att få en känsla över hur det kommer se ut.     

Av nya-huset - 10 juni 2011 19:01

Kakel och klinker valt och köpt.


Det blev:

 

Där nedersta raden är golvklinkret.

Sen väggkakel och den grå dekorationsranden av kakel som ska vara en bit upp på väggen.

Klinker till hall och tvättstuga är också köpt. Det blev ett ännu ljusare grå än golvet i badrummet.


Allt blev till heeeelt räääätt pris ...   

Av nya-huset - 9 juni 2011 22:16

Hej hopp, dra i en str ...


Länge sedan sista uppdateringen, så nu kan jag bjuda på diverse bilder. Det har inte jobbats stenhårt med en enda sak, utan jag har duttat lite här och där.


Jag kan börja med en bild som visar en ungefär lika färdig gavel som i tidigare inlägg:

 


Jag fortsätter och hålla på och göra fel, här hade jag tänkt dubbla apparatdosor, ifall vi vill ha en dimmer. (alt en kronbrytare för att styra 1. taklampa 2.fönsterlampa.)

 

Men någonstans under byggets gång hade den där andra dosan ramlat iväg, och det tänkte jag inte på när jag la på OSB-skivan.

Till råga på allt är OSB-skivan både skruvad och limmad mot reglarna, och då går det inte att bara lossa på några skruvar ...  

Det kändes enklast att  helt enkelt såga ut en bit av skivan, bryta loss, sätta dit dosan och sen skruva tillbaka.

Det blir gipsskiva utanpå denna sen, så sågspåren stör egentligen inte, inte mer än den lilla perfektionisten i mig.  



Tack vare att Jonas var och hjälpte (bl.a) att flytta den sista glespanelen i taket, den i v-rum-taket, så kan äntligen eldosor börja sättas i taket.

 



När man är pressad och har mycket att göra är det ju bra att fokusera på rätt saker, så nu spikade jag ihop altandäcket framför friggeboden. Virket köptes för 2 år sedan, så det började väl bli dags nu ...   

Själva trallen är inte skruvad än, bara utlagd. Det går fort och är kul, så det tänkte jag ha som ett riktigt glassjobb till någon som vill komma och hjälpa till.

Det är bara att anmäla sig.   

  



Medan jag fokuserar på fel saker så hinner fåglarna både bygga boet, lägga ägg, föda upp barnen och flytta ut. Själv har jag inte ens fått upp fasadpanelen.   

 



Ja panel ja. Jag börjar vara lite sugen på att åtminstone få fasaden klar på entré-sidan. Så det ser lite snyggt ut. Och det är inte så lång bit kvar, typ 4 meter.

Här har jag drevat runt fönster, bockat och spikat fönsterbleck och överbleck.

Spikat nästan all spikregel. Och justerat ner byggställningen lite, till rätt arbetshöjd.

 


Sen ska det sitta ett undertak under takfoten, och jag tänkte skjuta upp fasadbrädorna mot detta för att få insektstätt.

Och då måste jag fixa lite kilar att spika under takstolarna så det blir en vågrät yta att spika detta undertak.

 

Sen satt jag dit en bräda provisoriskt som jag kan trycka upp panelen mot.

Och slutligen hann jag med lite panel.

 

Ovido - Quiz & Flashcards