Alla inlägg under mars 2011

Av nya-huset - 30 mars 2011 22:56

Här kommer en liten fotosvit som visar arbetet med de invändiga fönstersmygarna.


Först, när den diffusionstäta plasten sitter för fönstret:

 


Sen räcker inte plasten till när man skurit upp fönsterhålet och vikt in plasten.

 


Då får man tejpa dit lite mer plast. Sen har jag även på denna bild spikat dit en läkt närmast fönstret, som fönsterbrädan ska vila på.

Denna läkt måste sågas och måttanpassas i tjocklek (ev som en kil för att fönsterbrädan ska komma i våg) för varje fönster för sig.

 


Sen spikar jag dit en 45mm regel som ska hamna helt vågrätt med den föregående läkten.

På denna regel vilar framkanten av fönsterbrädan så småningom, men regeln blir även fäste för innerväggens gipsskiva.

 


Sen blir det något motsvarande för sidorna och uppe i fönsternichen.

Då vi bestämt oss för vinklade smygar (släpper in mer ljus) så blir det lite mer pyssel på sidorna. Dessa reglar ska sågas i vinkel, 20° blir det.

 


Slutligen ett par bilder som låter oss ana hur slutresultatet kommer kunna bli.

   


Hmm, det får duga. :-)

Av nya-huset - 26 mars 2011 22:21

Så har jag reglat upp badrumsväggarna i cc30cm.

Det ska egentligen inte behövas då det sen blir dubbla skivmaterial, men kaklade väggar mår alltid bra av att vara stadiga.   


Nu behöver det inte räknas på BMI längre.

Gapet mellan två reglar är 26 cm.

Kommer man genom är allt OK.


Fastnar magen måste innebandy-frekvensen ökas, fastnar bröstkorgen ska det pressas lite mindre på gymmet ett tag.  


   

Av nya-huset - 23 mars 2011 07:24

Badrum och tvättstuga har börjat ta form:

   


Även det rum som barnen har utsett som sitt:

 



Och en liten specialare så det ska finnas något att skruva fast väggens gipsskivor mot.

 

Jag har alltså skruvlimmat små bitar OSB-skiva mot baksidan av den regel där väggen ansluter mot ytterväggen.

När jag sen ska beklä ytterväggen med skivor finns det något att skruva dessa skivor mot. Annars skulle tapeter elller färg i detta hörn spricka sönder hela tiden då det annars skulle flexa skivytorna emellan.


Det finns andra sätt att göra detta på, men det här var enkelt och billigt.

Av nya-huset - 15 mars 2011 22:01

Tvättställets placering, lite provisoriskt.

Ser det bra ut?

    

 


Ja, eller Nä ...    

 


Ska jag skruva fast tvättstället rakt i avloppsröret från övervåningen.

  



Nåja, det finns lösningar på allt.

Och ibland blir det inte så värst blodigt.

 

Av nya-huset - 12 mars 2011 18:52

Nu börjar vi med innerväggarna.

Förutom att jag har mätt upp och markerat för några innerväggar och rätat upp en yttervägg aningens mer lodrätt så har två st OSB-skivor satts upp i ett rum.

Alltid en början.   


 

Av nya-huset - 10 mars 2011 21:10

Puuuhhh ....


Äntligen klar.


Nu har jag i flera dagar nött på med ett pillrigt, tidsödande och inte speciellt kul jobb.

Isolerat och plastat in övergången mellan övervåning och bottenplan.

Först såg det ut såhär, sett från ÖV.

 


"Plankan" längst ner längst bort är alltså ovandelen av väggen på undervåningen, hammarbandet.


Sen skar jag ut två 223mm långa bitar av 195-isolering. Ja det dög ju med 222mm och 225mm också    , men mindre eller mer än det leder ju till springor som släpper in kylan. Dessa sattes på hammarbandet.


 Sen en hel skiva isolering ovanpå det.


Sen har det isolerats i hörnen.

 

Riktigt bökigt och krångligt, då isolering ska föras in både uppåt och nedåt bakom reglar och takstolar och en massa j*** trä som är i vägen överallt.


Sen har dessa delar plastats in, och här har jag glömt att fota. Men denna plast möter alltså den från nedervåningen.


Slutligen ska det skäras ut för bjälklaget, en massa "roligt" trixigt skärande i plasten rakt och i 45° vinklar här och var för att sen kunna tejpa dessa skarvar helt lufttätt.

 


Nu firar jag att detta moment är klart med en Youngs Double chocolate stout som legat ett tag i kylen för att avnjutas vid ett väldigt väl valt tillfälle.      

   

Av nya-huset - 9 mars 2011 23:32

Huset är snart färdigplastat på nedervåningen och en bit upp på övervåningen samtidigt.

 


 


 


 


 




 
Efter plastskiktet slår jag på horisontella 45x45 mm reglar.

S.k korsregling med flera funktioner.

Det bryter köldbryggor i väggen

Det ökar på isoleringstjockleken

Det ger ett utrymme att dra elrör och sånt, så man slipper göra och täta en massa hål i plasten sen.


När elen sen är på plats här så ska detta utrymme isoleras lite och slutligen ska OSB och gipsskivor på.

Sen är det dags att måla och tapetsera.   


Av nya-huset - 9 mars 2011 07:53

Avloppsröret jag tidigare irriterat mig över spökar ännu mer.


Nu tycker jag att jag skulle dragit upp det minst en dm lägre över golvytan för att få plats med böjar och tvättmaskinens spilltratt.   

  Det går att kapa och sätta muff där istället, men det bästa är ju naturligvis om man kan ha muff på röret från golvet istället.


Andra avloppsrör är jag däremot mer än nöjd med.

Detta t.ex ligger på typ exakt mm rätt, precis som planerat. Härifrån ska det gå en avloppspipa längs väggen upp till övervåningen.

 

Ovido - Quiz & Flashcards