Alla inlägg under juni 2012

Av nya-huset - 28 juni 2012 10:01

Jag kände mig tvungen att hämta 2 m3 kutterspån till.

Men nu ska det räcka. Såhär ser vårt kutterspånfyllda bjälklag ut:


Golvet är nu spånfyllt och skruvlimmat med golspånskiva till 2/3, nu måste det väntas in lite, så jag kan beställa hem några meter 220x45-regel att kortla av bjälklaget med, så det blir lite mindre svaj för ett ev framtida klinkergolv i badrummet.


Men jag har redan börjat belamra den färdiga golvytan med saker.  



Och isoleringen av taket är nu klar, här två bilder över det:

 

Så nu kan alla arbetssugna anmäla sitt intresse utan att riskera åka på det värsta skitjobbet i hela huset.   

Av nya-huset - 16 juni 2012 08:11

Ja oj vad länge sedan jag skrev ett inlägg.

Det beror på att jag gör så tråkiga saker just nu, som inget är att fota och inte mycket att orda om.

Isolera yttertaket, plasta och glespanela - underifrån. Ett jä*** skitgöra, kort och gott.

Jag rycker samtidigt upp isoleringen som fram till nu legat i mellanbjälklaget, mellan våningarna. Som höll huset varmt under vinterns som var.


Så har jag hämtat ungefär 4 m3 kutterspån från en såg, för endast 200:-  

Jag får se om det räcker, eller om det kanske borde vara 2m3 till, men nu rymdes det inte mer på lastbilen.

   


Detta väger ca 500 kg (eller 750 kg om jag hämtar 2 m3 till), och mineralullen som slites ut väger endast knappt 300kg. Och då ljudisoleringen i bjälklaget endast beror på vikten av bjälklaget så vinner vi ljudisolering och att dämpningen går nästan en oktav lägre ner i frekvens. - Bra.

Kutterspånen värmeisolerar bara en fjärdedel så mycket (dubbla lambdavärdet och halva tjockleken), så mer värme från takhöjd på NV når ÖV och ger varma golv - Bra.

Isoleringen som flyttas från bjälklaget upp till yttertaket kostar ca 3000:- och ersätts med kutterspån för 200-300:- - Bra.


Men en hel del merjobb blev det ju, saker och ting som stått på vinden har fått flyttats hit och dit ett flertal gånger, golvspånskivorna har fått flyttats undan för att få ur isoleringen, sen tillbaka för jag ska ha något att stå och arbeta på, sen undan igen för att fylla med kutterspån.

Jaja, stor suck bara ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards