Alla inlägg under december 2011

Av nya-huset - 22 december 2011 22:09

Ja det jobbas mest på badrummet just nu.

Nu är det färdigreglat där, så nästa steg är att pytsa i lite isolering och sen slå igen väggarna med skivor.

 


Och så är dörren till badrummet på plats.

Skönt att få lite "privacy" på hemlighuset.  


.

  . 

Så då slår vi igen (toa)dörren inför julen då.

.

GOD JUL på er alla.

 

Av nya-huset - 19 december 2011 22:54

Badrummet håller som sakta på att växa fram nu.

Just nu drar jag fram elen och alla röranslutningar, och reglar upp det som saknas i väggarna.

.

Rören är rör-i-rör-system och ska sitta ordentligt och rakt ut mha rörbockfixturer, och stabilt så inte tätskiktet sen brister. Dessutom vill man ha massivt trämaterial överallt där någon ev skruv ska sättas, för att kunna bottna skruvhålen ordentligt med silikon.

Det är mycket som är viktigt i ett våtrum


Så här ser lite av träarbetet ut som jag gjort runt rörutloppen, då har jag både spårat med cirkelsåg och fräst med handöverfräsen och sågat ut med sticksågen.

      


Det börjar passa bra nu

 


Och ett rör till toan.


Och så har jag ju ingen bild över rören till duschen, men det ser ju ungefär lika ut. :)

Av nya-huset - 17 december 2011 19:19

Undrar vad det här gör för taxeringsvärdet ???   

.

.

Ty nu har huset fått rinnande kallt vatten. *wow*


Så alltså är den sista VVS-inst klar i tvättstugen.

Så här ser de sista dragnignarna ut. Avlopp från tvätthon, varm & kallvatten i nedminskade rör, 12mm.

De 4 oanslutna kopplingarna är kallvatten till värmepump, varmvatten från värmepump och så radiatorkretsen som matar golvvärmen.

Till avloppet ska jag också koppla ett tvättmaskinsavlopp, rakt upp från grenen.

    

Av nya-huset - 7 december 2011 19:36

Tvättstuga:

   

 


Nu kan man nästan tro att det är klart, men så är det inte.

Avlopp och vatten skall dras till hon. Bänkskivorna ska skarvas ihop.

Sen ska hon skruvas/limmas och underskåpen fästas lite mot väggen och bänkskivan skruvas  mot underskåpen.

En konsoll eller något likn ska dit som stöd under bänkskivans högra ände.

Håhå, jaja ...


Och så var det ju taklister (som jag tänkte vänta med några år) och fönstersmygar/fönsterbrädor.


Men nu allra först måste det beställas lite mer rör-grejer, till det där vattnet/avloppet ...   

Av nya-huset - 4 december 2011 00:08




Sådär ja, nu är stommarna i blivande tvättstugan monterade. Ingen bänkskiva och luckor än, men men ..

   


Sen var det rörmokeriet ja ...

Först satt jag fast rörhållare på väggarna och kapade och grejade och monterade alla rördelar som dom skulle passa, lite tape där det behövs för att hålla saker och ting på plats.

   


Och sen var det "bara" att löda ihop skiten.


Ja det var ju inte helt busenkelt. Som tur är har jag lött mycket i mina dagar, även om jag aldrig lött rör.

Jag lödde med varmluftspistolen, och det gick bra. Jag skyddade den vitmålade väggen med bitar av mineritskiva och/eller kakelplattor mot värmen.

Kapillärskarvar uppåt var hur lätta och trevliga som helst att löda, men det som skulle lödas underifrån var ju en "pain-in-the-ass"". Jag var smart och lödde det som gick losstaget, på annan plats, så det inte blev fullt lika många jobbiga lödningar sen på plats.


Nu har jag gjort så långt det går just nu. Pga av både leveransmissar och beställningsmissar kan jag inte göra det allra sista nu. Lite dragning av 12mm rör fram till blandaren i tvättstugan.


Och då blir det bara att hålla tummarna för att det inte sprutar vatten båd här och där ...   

Ovido - Quiz & Flashcards