Alla inlägg under augusti 2012

Av nya-huset - 26 augusti 2012 10:53

Åsså gjorde jag vindskiva klar på andra gaveln på garaget. Och passade på att snygga upp panelarbetet lite också, bytte den trasiga panelbrädan och slog på en målad bräda som täckte där man tidigare såg takstolen och asfaboard. Mycket snyggare nu.

Skönt att få klart allt som kräver byggställning, och beta av punkter i att-göra-listan:

http://www.inteklar.n.nu/jobb-att-gora

(Och som vanligt är det öppet att anmäla sitt intresse ...   )


Nu borde en hel del olika inomhusarbete egentligen ha prioriterats, men det blev som det blev. Men skönt att få ut matjord, så gräs, få bort alla byggställningar, städa upp lite allmänt utomhus. Det ser mycket trevligare ut nu. Till veckan blir det dock full fart med att få rummen inomhus klara.


Ja då byggställningarna var färdiganvända så kan jag ju passa på att försöka sälja dom och slippa ha dom liggande här en vinter till:

 

Och i morse var det ordentligt livat i telefonen, så fort jag slog igång den. Båda sålda inom en halvtimme.   

http://www.inteklar.n.nu/byggstallningar

Av nya-huset - 22 augusti 2012 22:44

I lördags satt jag upp byggställningen mot den ofärdiga garagegavelspetsen.

Egentligen är detta arbete rejält lågprioriterat, men men ...

En idé om att sälja bort byggställningarna redan nu i höst, om det går, har dykt upp.

Det skulle onekligen vara skönt att slippa förvara byggställningarna och ha dom skrotandes på tomten en hel vinter till.

Fast iofs är det lättare att sälja på försommaren och ger mer pengar. Jaja ...

.

Men nu kör vi...

 
 

Första bräderna på plats. Vi sågar och målar allteftersom längderna går att uppskatta.

.

Och först idag blev jag klar. Regn, markarbeten och annat har stulit sin tid.

 

Såhär ser det ut nu. Panel satt på gavelspetsen, vindskiva på plats och vattbrädeplåt skruvad.

Det hela avslutades med att rensåga kanten med en liten vinkel i underkant för att vatten ska droppa av bra och sen måla snittytan. Jag har även satt en klyvd fasadbräda i hörnet, som nu lyser nymålat (syns inte på bilden dock).

.

Och en insats i köket gjordes idag.

 

Lådor monteras...

.


Men materialbrist gör att det inte kommer längre än såhär.

Av nya-huset - 21 augusti 2012 21:13

I lördags fick vi levererat 40 m3 matjord.

 

Första lasset.

.

Igår kom grävaren och planerade ut allt.

 

Duktig kille, 400kvm på 2 timmar, han hann också med att gräva 6st hål för plintar till altanen.  

.

Sen vidtog den jobbiga delen, först, tillsammans med grävmaskinen var det ju lätt - att hänga på spaden och titta på, och ibland peka lite.

Men nu ska det rensas från sten, vilket det fanns en hel del av, och så krattas ut lite här och där.

   

En del medhjälpare hade inga problem att arbeta i bara kalsonger.   

.

Sen drog jag runt en bred lastpall, varv efter varv, för att plana ut bra.

 

Det här var också jobbigt, jag var skitslut på måndag kväll.

.

Sen sådde vi och myllade ner fröna lite försiktigt med en plasträfsa vänd upp och ner.

 

Och så fick vattenspridaren börja jobba. Och det kände antagligen kommunen på sig, för idag kom det en kille och installerade vattenmätaren.   

.

Och nu sitter jag bara och dricker öl och tittar på när gräset växer.


Hmm, snart måste skiten alltså börja klippas.  

Av nya-huset - 20 augusti 2012 08:11

Då vi efter en del problem äntligen fått ersatt den dåliga panelen full med kvisthål med ny OK sådan (fortfarande långt ifrån den finaste jag sett, men nu OK iaf.) så tog jag ett ryck med den opanelade baksidan.

Såhär såg det ut för nån vecka sedan:

 



"Mitt" i arbetet, eller tja, nästan klart ...

 


Klart, byggställning nedriven och allt.

 


Och så måste jag ladda upp en bild i det fina kvällsljuset också.

 


Stuprör, dagvattenrör, husets tilluftsventiler har också kommit upp här, under den senaste tiden.


Nu är all panel på huset uppsatt, men däremot saknas det lite utvändiga smygbrädor och foder. Men det känns inte som att det brådskar så väldigt mycket.

Av nya-huset - 19 augusti 2012 10:29

Och redan har vi mist kontrollen ....

   

Av nya-huset - 18 augusti 2012 20:58

Jag ligger liksom lite efter här. Det jag nu skriver om hände för 1 vecka eller mer sen.


Men när Lena R var förbi, två ggr !   så hände det saker med barnens rum.

Vi fixade och målade invändiga fönstersmygar (i bägge sovrummen), vi fogade tak/vägg-vinkeln och målade vitt för snobbkantens skull, fogade alla smygar och slutmålade. Satte tapeter, la golv, fixade golvlister.

Puhh, ett riktigt ryck, men sen blev ju rummet klart också. :)



 

Första våderna


 

Lena R med limrollern i högsta hugg.


 

Ett färdigt rum. Huset första helt klara.

Här ska barnen husera fram till att något/några sovrum på övervåningen blir klara.



Det andra sovrummet på nedervåningen är snart också klart, det är endast tapeter och golvlister kvar där.

Ros-Marie var ju tidigare här och gjorde ett arbetspass med spackling, slipning och förlimning av väggarna. Så iom att arbetet med smygarna nu är klart så är det väldigt lite kvar.



Av nya-huset - 16 augusti 2012 10:35

Long time, no inlägg ...   


Men det har ändock hänt ett och annat.

Jag har klinkrat den del av hallen som jag kallar hallerigången:

 

Lite pyssligt, då man inte vill blockera vägen till toan helt.

Så först klinkrade jag halva bredden av utrymmet och fram lite förbi toadörr så man kan ta ett stort kliv in till toan. En kväll när jag var ensam i huset.

Dagen efter när resten skulle göras var barnen där, så det nyklinkrade områdena måste ju skyddas.

En barriär som visar var man inte får gå, samt en bro bestående av en halvpall över de nylagda plattorna fick det bli.

 


Och sen gjorde vi klara väggarna där, helt och hållet, OSB + gips och en "holk" för golvvärmefördelaren.  

Sen blev väggarna målade vita, med matt takfärg, som jag bara ser som en grundfärg fram till att vi lyckas bestämma vad vi ska ha för färg sen, ja vilket år som helst...

Jag glömde att ta ett foto av detta, innan Janne hade kommit hit och monterat ihop och ställt en garderob ivägen.   

 


Sen har jag fått dit de små vinklade träregelbitarna som takfotens underspikning ska spikas i.

 

Och dessutom har hela underspikningen gjorts klar, men det tog jag tydligen aldrig någon bild på.



Och så har invändiga fönstersmygar börjat komma igång, ungefär såhär ser det ut mitt i arbetet.

 



Handtag i köket blev bestämda och inhandlade. Så här ser det första monterade ut.

 



Sen har vi haft ovanligt mycket besök den senaste tiden. Mest vänskapsvisiter utan bygghjälp dock, men det har varit jättetrevligt. Det gör att det börjar kännas som ens hem.

Men en del bygghjälp har också varit här, jag återkommer snart med ett till inlägg.

Ovido - Quiz & Flashcards