Direktlänk till inlägg 9 januari 2011

Katastrof ....

Av nya-huset - 9 januari 2011 10:54

Snön har knäckt taket och fått väggarna att luta ...  

 

På ...

 

... förrådstältet:

   


I övrigt var status rätt oförändrat.

Mycket snö, mer än senast, mycket snöskottning blir det.

(Vad jag hatar den här vita smörjan !!!)

21kWh/dygn de sista 8 dagarna. Fortfarande ca 7° inne, men mildare utomhus.

Jag passade även på att spika i ca 400 ankarspik i takstolarnas spikplåtar, så det kom upp i (nästan) föreskrivet antal.

Mindre kul om huset plötsligt ser ut som förrådstältet ser ut nu.


 
 
Ingen bild

Görgen

10 januari 2011 09:14

Ja, du lyckades... man hann dra efter andan och jag såg nästan huset på "trekvart" framför mig samtidigt som det rullade runt i huvudet att det borde ha varit omöjligt...
Så det var väl skönt att se att det "bara" var förrådstältet!
Jag tror att ni har mer snö än vad vi har (Luleå) men vintern är ju inte över ännu... dessutom har ni ju mer snökaos, men... det bjuder vi på! Mitt största problem just nu är att komposten har fryst och börjar bli full, så ett par varmdagar som sätter igång den skulle inte skada. Då går nog nivån ner till åtminstone 75%.
/Görgen

nya-huset

13 januari 2011 18:27

Ja även om det "bara" var förrådstältet var det ju lite tråkigt ändå. Lite värde var det ju i det, som gick åt skogen.

Men du hade dina snöskador förra vintern :-)
Det blev ju värre för dig, än vad det är för oss (än så länge, ska man kanske tillägga).

Om nu bara huset inte rasar ihop så är jag annars faktiskt lite glad över alla snön.
Snötrycket denna vinter får ju husstommen att sätta sig klart, mindre risk för spruckna tapeter sen. :-D

 
Ingen bild

nya-huset

13 januari 2011 18:31

Ja även om det "bara" var förrådstältet var det ju lite tråkigt ändå. Lite värde var det ju i det, som gick åt skogen.

Men du hade dina snöskador förra vintern :-)
Det blev ju värre för dig, än vad det är för oss (än så länge, ska man kanske tillägga).

Om nu bara huset inte rasar ihop så är jag annars faktiskt lite glad över alla snön.
Snötrycket denna vinter får ju husstommen att sätta sig klart, mindre risk för spruckna tapeter sen. :-D

 
Ingen bild

Henrik

13 januari 2011 20:55

Ajja bajja Alfons Åberg!
Inte får man luras på det där viset, jag höll just på att ringa fuskbyggarna och anmäla dig. I Umeå har vi rätt bra med snö men snökaos är det faktiskt bara lite sporadiskt på Alvik som sedan hette Umeå City Air Port men igår bytte den namn igen till... Umeå Air Port. Undrar vad ett namnbyte kostar och undra vem som får betala kalaset. Men jag blir lite nyfiken, vad hände förra vintern för Görgen i luleå?

 
Ingen bild

Henrik i syd

23 januari 2011 09:21

Nu går det mot ljusare tider och temperaturen har smält bort en hel del snö. Nu vill jag se uppdateringar även om de är små.

 
Ingen bild

Görgen

23 januari 2011 10:20

Hej!
Förra påsken kollapsade mitt uterum brutalt ihop när det kom några ton snö från själva hustaket! (Själva huset har två våningar) Först kunde jag inte förstå hur det kunde hända när det inte hade hänt på den senaste 20 åren, fast det har snöat även då? Men sedan såg jag att snörasskyddet fanns med i "bråten"... De franska, dock aningen klena, skruvarna såg ut som ostkrokar.
Nu sitter det snörasskydd både på framsidan (eget arbete) och på baksidan (plåtslagare) där uterummet är tänkt att byggas upp igen.
Sen får vi väl se när och hur...
;-)
Mvh
Görgen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nya-huset - 14 januari 2013 22:34


Vi har alltså flyttat in sedan en tid tillbaka. En hel del jobb har gjorts på huset efter inflytt, men mycket återstår också.   Men samtidigt har vi nu börjat bo och trivas här, det nya livet går sin gilla gång sas... ...

Av nya-huset - 29 december 2012 17:55

Då bloggplatsen verkar ha kraschat i funktionalitet(för tillfället ?) så blir det inga fler inlägg förrän det ärfixatsorry ...

Av nya-huset - 24 december 2012 15:53

Håhå jaja Nu har jobbig vinter kommit, alldeles för tidigt, för snabbt och för mycket ...      Alla saker översnöade...   Cyklar ...   Klyvsåg och annat ...   Tryckimpregnerat virke, skulle blivit altan ...   ...

Av nya-huset - 1 oktober 2012 22:59


Så igår har jag klippt gräsmattan för första gången. Är vi fast i villaidyllträsket nu? ...

Av nya-huset - 29 september 2012 14:01


Puhhh... Igår gick allra sista flyttlasset från lägenheten, och så drog jag av de sista tagen med sopkvasten i garaget och utomhusförrådet där.Det vara några slitsamma dagar, men nu kan vi fortsätta med huset.I förrgår var jag och köpte golvet t...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards