Direktlänk till inlägg 9 juni 2011

9/6 -11

Av nya-huset - 9 juni 2011 22:16

Hej hopp, dra i en str ...


Länge sedan sista uppdateringen, så nu kan jag bjuda på diverse bilder. Det har inte jobbats stenhårt med en enda sak, utan jag har duttat lite här och där.


Jag kan börja med en bild som visar en ungefär lika färdig gavel som i tidigare inlägg:

 


Jag fortsätter och hålla på och göra fel, här hade jag tänkt dubbla apparatdosor, ifall vi vill ha en dimmer. (alt en kronbrytare för att styra 1. taklampa 2.fönsterlampa.)

 

Men någonstans under byggets gång hade den där andra dosan ramlat iväg, och det tänkte jag inte på när jag la på OSB-skivan.

Till råga på allt är OSB-skivan både skruvad och limmad mot reglarna, och då går det inte att bara lossa på några skruvar ...  

Det kändes enklast att  helt enkelt såga ut en bit av skivan, bryta loss, sätta dit dosan och sen skruva tillbaka.

Det blir gipsskiva utanpå denna sen, så sågspåren stör egentligen inte, inte mer än den lilla perfektionisten i mig.  



Tack vare att Jonas var och hjälpte (bl.a) att flytta den sista glespanelen i taket, den i v-rum-taket, så kan äntligen eldosor börja sättas i taket.

 



När man är pressad och har mycket att göra är det ju bra att fokusera på rätt saker, så nu spikade jag ihop altandäcket framför friggeboden. Virket köptes för 2 år sedan, så det började väl bli dags nu ...   

Själva trallen är inte skruvad än, bara utlagd. Det går fort och är kul, så det tänkte jag ha som ett riktigt glassjobb till någon som vill komma och hjälpa till.

Det är bara att anmäla sig.   

  



Medan jag fokuserar på fel saker så hinner fåglarna både bygga boet, lägga ägg, föda upp barnen och flytta ut. Själv har jag inte ens fått upp fasadpanelen.   

 



Ja panel ja. Jag börjar vara lite sugen på att åtminstone få fasaden klar på entré-sidan. Så det ser lite snyggt ut. Och det är inte så lång bit kvar, typ 4 meter.

Här har jag drevat runt fönster, bockat och spikat fönsterbleck och överbleck.

Spikat nästan all spikregel. Och justerat ner byggställningen lite, till rätt arbetshöjd.

 


Sen ska det sitta ett undertak under takfoten, och jag tänkte skjuta upp fasadbrädorna mot detta för att få insektstätt.

Och då måste jag fixa lite kilar att spika under takstolarna så det blir en vågrät yta att spika detta undertak.

 

Sen satt jag dit en bräda provisoriskt som jag kan trycka upp panelen mot.

Och slutligen hann jag med lite panel.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nya-huset - 14 januari 2013 22:34


Vi har alltså flyttat in sedan en tid tillbaka. En hel del jobb har gjorts på huset efter inflytt, men mycket återstår också.   Men samtidigt har vi nu börjat bo och trivas här, det nya livet går sin gilla gång sas... ...

Av nya-huset - 29 december 2012 17:55

Då bloggplatsen verkar ha kraschat i funktionalitet(för tillfället ?) så blir det inga fler inlägg förrän det ärfixatsorry ...

Av nya-huset - 24 december 2012 15:53

Håhå jaja Nu har jobbig vinter kommit, alldeles för tidigt, för snabbt och för mycket ...      Alla saker översnöade...   Cyklar ...   Klyvsåg och annat ...   Tryckimpregnerat virke, skulle blivit altan ...   ...

Av nya-huset - 1 oktober 2012 22:59


Så igår har jag klippt gräsmattan för första gången. Är vi fast i villaidyllträsket nu? ...

Av nya-huset - 29 september 2012 14:01


Puhhh... Igår gick allra sista flyttlasset från lägenheten, och så drog jag av de sista tagen med sopkvasten i garaget och utomhusförrådet där.Det vara några slitsamma dagar, men nu kan vi fortsätta med huset.I förrgår var jag och köpte golvet t...

Ovido - Quiz & Flashcards