Direktlänk till inlägg 6 oktober 2011

6/10 -11

Av nya-huset - 6 oktober 2011 16:36

Då blev skorstenen äntligen klar.

Jag har väntat på lite tätklossar att sätta under plåten (som heter nederbeslag).


Två rörsektioner var det kvar att bygga.

Först lite pannkitt för att täta skarven, sen trär man bara ihop rören med varandra, då ena änden är falsad.

Sen trär man på isolering, som är färdigformad som ett rör och någon slags aluminium-folie på utsidan. Denna tejpas med aluminium-tape mot den nedanför. Detta behöver inte göras på skorstenssektioner ovanför tak, men jag hade ju en massa tape över, så varför inte.   

Och slutligen trär man över yttermanteln av plåt.


Ja att bygga själva skorstenspipan är ju lätt, men allt med takgenomföringar, underbeslag, nederbeslag, kapa skorstenmantel m.m är det som tar tid.



Jag var misstänksam mot utförandet enligt monteringsanvisningen, som inte har något som tätar mot drivsnö, kondensvatten och tvärregn som ev kommer in/bildas inne i själva skorstenshuven. Dvs sådant ev vatten rinner bara rätt ner i takisoleringen isåfall.

Då blir det verkligen kritiskt att hela skorstensmantel håller snortätt, hur det än stormar och blåser.


Så jag tweakade vår skorstten lite. Jag köpte en halv m2, 1mm tjock gummiduk, klippte ett hål med 2cm mindre dia än skorstensröret, och krängde på.

Och släppte ner gummiduken runt underbeslaget. Nu finns det en till (extra) skyddsbarriär. = Jag sover bättre.


Sen monterade jag nederbeslag och klippte skorstenens huvsidor till rätt längd och vinklar och satt ihop huven (den är falsad vid leverans, så den ska bara slås ihop).

Och så lite grejer på toppen också, och till sist huvöverdelen med sitt vackert böjda regnskydd.

Voila:

 



Och när ska jag sluta arbeta på egen hand?

Här var det skruvdragaren som hann göra ett gott arbete innan jag stoppat det hela.

Mysigt att rensa ett phillips-2-bit från en massa köttslamsor.   


Men nästan inget takarbete kvar nu ... Pyttelite ...

Jag har en Youngs Double Chocolate Stout på kylning (sen över en månad nu, kan den ha blivit kall nu tro?  ) för att fira färdigt tak.

Man måste alltid arbeta mot en målbild:

 

 
 
Ingen bild

Lykke

6 oktober 2011 17:57

Hej du glade snickare! Hoppas ditt finger hittar tillbaka till sin ursprungsform. Du är väl värd den där kalla ölen. Blir bara lite fundersam på om gummi runt skorstenen är smart, rökgaser är väl varma och lär värma gummit som kanske smälter?!? Men jag är å andra sidan helt novis. Skorstenspipan kanske är välisolerad så då blir det nog bra. Ser fram emot en brasa när vi kommer o hälsar på när ni flyttat in!!! Kram, Lykke

 
Ingen bild

nya-huset

6 oktober 2011 21:46

Ja gummit är jag inte orolig för.
Detta ska klara 120° utan någon försämring av prestanda, och därmed ännu lite mer innan det börjar formförändras. Och så ligger gummit utanpå den isolerade manteln och rökgastempen lär ändå inte gå över 200°, med isolering mellan. :)

Och framförallt, en meter högre upp sitter det en gummistos som tätar mot det inre och varma rökröret, den anser tydligen tillverkaren att det håller.

I vilket fall, i början så tänkte jag samma tankar om gummit som dig. Just därför har jag ett såpass bra och snabbt "försvarstal" nu. *ler*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nya-huset - 14 januari 2013 22:34


Vi har alltså flyttat in sedan en tid tillbaka. En hel del jobb har gjorts på huset efter inflytt, men mycket återstår också.   Men samtidigt har vi nu börjat bo och trivas här, det nya livet går sin gilla gång sas... ...

Av nya-huset - 29 december 2012 17:55

Då bloggplatsen verkar ha kraschat i funktionalitet(för tillfället ?) så blir det inga fler inlägg förrän det ärfixatsorry ...

Av nya-huset - 24 december 2012 15:53

Håhå jaja Nu har jobbig vinter kommit, alldeles för tidigt, för snabbt och för mycket ...      Alla saker översnöade...   Cyklar ...   Klyvsåg och annat ...   Tryckimpregnerat virke, skulle blivit altan ...   ...

Av nya-huset - 1 oktober 2012 22:59


Så igår har jag klippt gräsmattan för första gången. Är vi fast i villaidyllträsket nu? ...

Av nya-huset - 29 september 2012 14:01


Puhhh... Igår gick allra sista flyttlasset från lägenheten, och så drog jag av de sista tagen med sopkvasten i garaget och utomhusförrådet där.Det vara några slitsamma dagar, men nu kan vi fortsätta med huset.I förrgår var jag och köpte golvet t...

Ovido - Quiz & Flashcards