Direktlänk till inlägg 4 december 2011

4/12 -11

Av nya-huset - 4 december 2011 00:08




Sådär ja, nu är stommarna i blivande tvättstugan monterade. Ingen bänkskiva och luckor än, men men ..

   


Sen var det rörmokeriet ja ...

Först satt jag fast rörhållare på väggarna och kapade och grejade och monterade alla rördelar som dom skulle passa, lite tape där det behövs för att hålla saker och ting på plats.

   


Och sen var det "bara" att löda ihop skiten.


Ja det var ju inte helt busenkelt. Som tur är har jag lött mycket i mina dagar, även om jag aldrig lött rör.

Jag lödde med varmluftspistolen, och det gick bra. Jag skyddade den vitmålade väggen med bitar av mineritskiva och/eller kakelplattor mot värmen.

Kapillärskarvar uppåt var hur lätta och trevliga som helst att löda, men det som skulle lödas underifrån var ju en "pain-in-the-ass"". Jag var smart och lödde det som gick losstaget, på annan plats, så det inte blev fullt lika många jobbiga lödningar sen på plats.


Nu har jag gjort så långt det går just nu. Pga av både leveransmissar och beställningsmissar kan jag inte göra det allra sista nu. Lite dragning av 12mm rör fram till blandaren i tvättstugan.


Och då blir det bara att hålla tummarna för att det inte sprutar vatten båd här och där ...   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nya-huset - 14 januari 2013 22:34


Vi har alltså flyttat in sedan en tid tillbaka. En hel del jobb har gjorts på huset efter inflytt, men mycket återstår också.   Men samtidigt har vi nu börjat bo och trivas här, det nya livet går sin gilla gång sas... ...

Av nya-huset - 29 december 2012 17:55

Då bloggplatsen verkar ha kraschat i funktionalitet(för tillfället ?) så blir det inga fler inlägg förrän det ärfixatsorry ...

Av nya-huset - 24 december 2012 15:53

Håhå jaja Nu har jobbig vinter kommit, alldeles för tidigt, för snabbt och för mycket ...      Alla saker översnöade...   Cyklar ...   Klyvsåg och annat ...   Tryckimpregnerat virke, skulle blivit altan ...   ...

Av nya-huset - 1 oktober 2012 22:59


Så igår har jag klippt gräsmattan för första gången. Är vi fast i villaidyllträsket nu? ...

Av nya-huset - 29 september 2012 14:01


Puhhh... Igår gick allra sista flyttlasset från lägenheten, och så drog jag av de sista tagen med sopkvasten i garaget och utomhusförrådet där.Det vara några slitsamma dagar, men nu kan vi fortsätta med huset.I förrgår var jag och köpte golvet t...

Ovido - Quiz & Flashcards