Direktlänk till inlägg 19 april 2012

19/4 -12

Av nya-huset - 19 april 2012 23:59

Nu går det troll i VVS-en ...  


Först var det läckande klämringskoppling, som jag nämnde i förra inlägget, pga av senare komna problem vet jag inte riktigt hur läget är där nu. Men det blev inte helt bra direkt i alla fall.

Sen upptäckte jag lite annat som läckte runt den inkopplade värmepumpen, men det är åtminstone åtgärdat nu, inget svårt heller.

.

Sen var det tråkigt att inse att de här 90°-vinklarna för blandaren till diskhon vid köksön inte kommer fungera nu när bänkskåpet kommit på plats, jag kan knappast dra slang mitt i själva stommen. Skulle ha köpt raka kopplingar istället för vinklade. Lätt åtgärdat, men tar tid och är kostar...(antingen frakten eller att få sin plånbok uppfuckad av Dahl's lokala VVS-gross).

 

.

.

Men sen, det allra tråkigaste är detta läckage som jag upptäckte.

 

Hela värmekretsen tömdes på ett par dar, men VAR ....

Aha, det rinner ut från skyddsröret runt matningen mellan VP och golvvärmefördelare som är ingjuten i betongplattan. Men skit också!

Hur tusan kan det röret ha skadats?
Ja det ska ju gå att byta iom att det är draget i skyddsrör, sägs det. Men mycket och tråkigt jobb blir det. Går det inte att byta kan jag också riva lite väggar och dra ett nytt där, ännu mer jobb.   

.

Men först får vi se och vänta lite nu, jag har en ev möjlighet om var ett ev läck sitter, som kollas upp just nu. Är värmekretsen tom igen nästa gång jag kommer ut så blir det helt enkelt att bita i sura äpplet

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nya-huset - 14 januari 2013 22:34


Vi har alltså flyttat in sedan en tid tillbaka. En hel del jobb har gjorts på huset efter inflytt, men mycket återstår också.   Men samtidigt har vi nu börjat bo och trivas här, det nya livet går sin gilla gång sas... ...

Av nya-huset - 29 december 2012 17:55

Då bloggplatsen verkar ha kraschat i funktionalitet(för tillfället ?) så blir det inga fler inlägg förrän det ärfixatsorry ...

Av nya-huset - 24 december 2012 15:53

Håhå jaja Nu har jobbig vinter kommit, alldeles för tidigt, för snabbt och för mycket ...      Alla saker översnöade...   Cyklar ...   Klyvsåg och annat ...   Tryckimpregnerat virke, skulle blivit altan ...   ...

Av nya-huset - 1 oktober 2012 22:59


Så igår har jag klippt gräsmattan för första gången. Är vi fast i villaidyllträsket nu? ...

Av nya-huset - 29 september 2012 14:01


Puhhh... Igår gick allra sista flyttlasset från lägenheten, och så drog jag av de sista tagen med sopkvasten i garaget och utomhusförrådet där.Det vara några slitsamma dagar, men nu kan vi fortsätta med huset.I förrgår var jag och köpte golvet t...

Ovido - Quiz & Flashcards