Direktlänk till inlägg 21 september 2010

Det senaste arbetet kan ju redovisas steg för steg.

Av nya-huset - 21 september 2010 23:52

Det senaste arbetet kan ju redovisas steg för steg. Annars verkar det ju hända så lite.   


På takstolarnas högben i den gapande gavelöppningen

  fick jag först sätta lite 45x120mm-regel för att kunna fästa de stående reglarna i.

 

Hade takstolarna varit lite längre ut hade jag sluppit detta, men då hade jag behövt lägga in en bjälklagsregel extra istället för att golvet skulle kunna ligga på nåt.


Sen fanns det något att fästa de stående reglarna i.

  (Här är alla på plats och fönsteröppningar påbörjade)


Jag skråspikade dom nertill och skruvade upptill, det ska ju gärna sitta bra.   

   

Sen utanpå dessa så blev det ytterligare en 120x45

 

som förankrar allt väldigt bra eftersom jag även sköt fast en massa spik från ovansidan av taket ner i denna.

Jag hoppas ingen är rädd att luta sig mot gavelväggen sen när ni hälsar på.   


Denna regel blir även stöd för spikläkten som panelen sen ska sitta i.


Sen så blev det att spika liggande 45x45 med 555 mm mellanrum för isoleringen.

      (två reglar ligger tätt, för att i den ena ska ett plåtbleck fästas.)


Efter detta var det dags att isolera, här glömde jag kameran i och med att det är så j**** kul att isolera (och klia sig och hosta).

Efter isoleringen satt pappa och jag upp vindväven.


Men hur detta moment ser ut avslöjas lika bra av dessa bilder på när den allra sista biten av nedervåningen blev färdigställd på den här punkten.

   

 
 
Ingen bild

Henrik i syd

23 september 2010 14:15

Jag tror du behöver en veckas paus. Men det blir senare, nu måste du fixa till tak och väggar och sen kan du vila i en månad. Kanske fixa bilen eller bara dona lite lugnt med frugan eller nåt. Det låter väl realistiskt?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nya-huset - 14 januari 2013 22:34


Vi har alltså flyttat in sedan en tid tillbaka. En hel del jobb har gjorts på huset efter inflytt, men mycket återstår också.   Men samtidigt har vi nu börjat bo och trivas här, det nya livet går sin gilla gång sas... ...

Av nya-huset - 29 december 2012 17:55

Då bloggplatsen verkar ha kraschat i funktionalitet(för tillfället ?) så blir det inga fler inlägg förrän det ärfixatsorry ...

Av nya-huset - 24 december 2012 15:53

Håhå jaja Nu har jobbig vinter kommit, alldeles för tidigt, för snabbt och för mycket ...      Alla saker översnöade...   Cyklar ...   Klyvsåg och annat ...   Tryckimpregnerat virke, skulle blivit altan ...   ...

Av nya-huset - 1 oktober 2012 22:59


Så igår har jag klippt gräsmattan för första gången. Är vi fast i villaidyllträsket nu? ...

Av nya-huset - 29 september 2012 14:01


Puhhh... Igår gick allra sista flyttlasset från lägenheten, och så drog jag av de sista tagen med sopkvasten i garaget och utomhusförrådet där.Det vara några slitsamma dagar, men nu kan vi fortsätta med huset.I förrgår var jag och köpte golvet t...

Ovido - Quiz & Flashcards