Direktlänk till inlägg 27 oktober 2010

Ojoj, jag har inte dött.... än ...

Av nya-huset - 27 oktober 2010 22:59

Även om jag för närvarande känner mig mer död än levande pga förkylning (eller influensa?).   

Det blev en dag hemma i soffan idag. Igår var jag ut, men började med att sova 2 timmar där, och sen sniglade sig allt fram under konstant knaprande på alvedon.


Men det har ju löpt en massa dagar sedan sista inlägget så jag kan nog rapportera om lite framsteg ändå.


Mellanbjälklaget har kortlats så här:

 

Det gör man för att det ska bli lite mindre svikt när man går (eller hoppar) på golvet.

Det kändes faktiskt en tydlig förbättring direkt efter det var klart. Som sista moment kommer spånskivorna som blir golv på ovanvåningen skruvas och limmas, vilket gör golvet ännu mer sviktfritt.


Sen har det börjat bli minusgrader, så sedan sista inlägget har panelspikning och annat utvändigt övergivits för att isolera huset, golvärmeslingorna får t.ex inte frysa sönder, det är ingen option.

All denna isolering ska in i väggarna på nedervåningen:

 

Ja det var nog en sån där packe med 5 paket till, som jag redan lyft in i huset när jag kom på att jag skulle fota.


Nu isolerar vi endast nedervåningen inför denna vinter, så förutom väggarna på NV så blir det att isolera mellanbjälklaget.

Då var det extra bra med hjälp av Conny.

Ett långt pass under söndagen (från gryning till långt efter skymning) satt vi först en kraftig papp mot bjälkarnas undersida för att sen spika upp glespanel, träpanel i dim 28x70mm.

En gång till, stort tack Conny.   


Pappen är främst för att förhindra isolering, sågspån och annat skräp börja trilla genom ev springor i det slutliga innertaket, just det är ju inte så jättekul.

Men även för att rejält och bra separarera kommande elrör och sånt från det som är bjälklaget är fyllt med.


En före och en efter-bild:

   


Vad som sen återstår för att färdigställa innertaket är alltså endast att först dra elrör och montera eldosor och sen spika/skruva/klamra innertaket (som inte än är bestämt vad det blir, men troligen någon snabb och enkel variant typ:

 


Sen på ovansidan av bjälklaget börjar jag nu med att lägga en 45mm isoleringsmatta, vars främsta uppgift faktiskt är att fånga framtida spån från att ta sig neråt.

För när övre våningen inreds senare någon gångs ska det bli sågspån i mellanbjälklaget, för jag är ute efter god ljudisolering men dålig värmeisolering, och där blir sågspån bättre än mineralull på bägge punkterna.


Men just nu, när bjälklaget faktiskt ska hålla värme så blir det att sätta i 170mm tjocka stelullsskivor, men detta är alltså lite provisoriskt, dessa får alltså sen ryckas upp och sättas i yttertaket istället. Men det är senare problem.

En bild från pågående isoleringsarbete.

 

 
 
Ingen bild

Görgen

1 november 2010 16:14

Japp, vi har väntat och väntat... och äntligen kom det några nya bilder! Nog tycker jag väl att det har hänt en hel del? Även om jag förstår att "det är mycket nu" och att det också är myyycket kvar, men man är ju där man är och gör det man gör så...?
Krya på dig!
Mvh
Görgen

 
Ingen bild

Henrik i syd

2 november 2010 18:49

Snyggt jobbat!
Arbetsmiljön ser hyfsad ut, skulle hellre vilja sova där än i boden.

 
Ingen bild

Görgen

3 november 2010 13:46

Ja, Boden är ju ett j-la ställe att sova på... lol

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nya-huset - 14 januari 2013 22:34


Vi har alltså flyttat in sedan en tid tillbaka. En hel del jobb har gjorts på huset efter inflytt, men mycket återstår också.   Men samtidigt har vi nu börjat bo och trivas här, det nya livet går sin gilla gång sas... ...

Av nya-huset - 29 december 2012 17:55

Då bloggplatsen verkar ha kraschat i funktionalitet(för tillfället ?) så blir det inga fler inlägg förrän det ärfixatsorry ...

Av nya-huset - 24 december 2012 15:53

Håhå jaja Nu har jobbig vinter kommit, alldeles för tidigt, för snabbt och för mycket ...      Alla saker översnöade...   Cyklar ...   Klyvsåg och annat ...   Tryckimpregnerat virke, skulle blivit altan ...   ...

Av nya-huset - 1 oktober 2012 22:59


Så igår har jag klippt gräsmattan för första gången. Är vi fast i villaidyllträsket nu? ...

Av nya-huset - 29 september 2012 14:01


Puhhh... Igår gick allra sista flyttlasset från lägenheten, och så drog jag av de sista tagen med sopkvasten i garaget och utomhusförrådet där.Det vara några slitsamma dagar, men nu kan vi fortsätta med huset.I förrgår var jag och köpte golvet t...

Ovido - Quiz & Flashcards