Direktlänk till inlägg 21 maj 2011

20/5 -11

Av nya-huset - 21 maj 2011 00:34

Jag kan väl bjuda på en studie i att bocka och foga samman två överbleck i 90° vinkel.

Först bockar jag en helt vanlig gavel och mäter sen ut var 45° vinkeln ska börja, dvs där blecket ska möta nästa bleck.

   


Sen ritar jag ett 45° streck där, ehh, nej ett 46° blir det ju, för iom att blecket lutar ca 15° så blir ju vinkeln lite annan. Jag sågade till en liten vinkel av masonit för detta.

Sen ritar jag ett till streck 15mm från, detta markerar gavelhöjden.

Sen ritade jag in alla andra ställen för att klippa blecket.

   


Så klippte jag till och bockade upp en helt vanlig gavel här med, fast i 45° vinkel, så lite ovanlig blev den gaveln för mig.   


Sen bockade jag det andra blecket likadant, fast denna gavel blev 25mm hög istället samt en liten flärp fick vara kvar längst framme på blecket.

   



Så slutligen ska mina plåtslagarteorier möta den hårda verkligheten.

(Tänk på att jag aldrig bockat en plåtbit till ett hus före bygget.)


 

Tja, det ser ju rätt OK ut. Flärpen sticks in under den andra plåtens omslag och knips sen ihop med omslaget, så hörnet låses ihop lite.


Sen falsar jag över den lite högre gaveln över den lägre och får en snygg enkelfals och slutligen viker jag ihop det yttersta hörnet, vilket låser ihop plåtarna slutligt.

 


Tja, inte så tokigt på första försöket.

Men, jag kan gott medge att detta jobb skulle varit lönsamt att lägga på en plåtslagare istället, för troligen tog det minst 5ggr så lång tid för mig.  


Jag får väl se hur snabbt de tre följande plåtarna går.



Jag avslutar med en bild på en gavel som börjat få lite panel på nedervåningen också.

 

 
 
Ingen bild

Henrik i syd

24 maj 2011 06:44

Träning ger färdighet och färdig ska du ju bli. Plåtslagare och med huset, bra gjort!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nya-huset - 14 januari 2013 22:34


Vi har alltså flyttat in sedan en tid tillbaka. En hel del jobb har gjorts på huset efter inflytt, men mycket återstår också.   Men samtidigt har vi nu börjat bo och trivas här, det nya livet går sin gilla gång sas... ...

Av nya-huset - 29 december 2012 17:55

Då bloggplatsen verkar ha kraschat i funktionalitet(för tillfället ?) så blir det inga fler inlägg förrän det ärfixatsorry ...

Av nya-huset - 24 december 2012 15:53

Håhå jaja Nu har jobbig vinter kommit, alldeles för tidigt, för snabbt och för mycket ...      Alla saker översnöade...   Cyklar ...   Klyvsåg och annat ...   Tryckimpregnerat virke, skulle blivit altan ...   ...

Av nya-huset - 1 oktober 2012 22:59


Så igår har jag klippt gräsmattan för första gången. Är vi fast i villaidyllträsket nu? ...

Av nya-huset - 29 september 2012 14:01


Puhhh... Igår gick allra sista flyttlasset från lägenheten, och så drog jag av de sista tagen med sopkvasten i garaget och utomhusförrådet där.Det vara några slitsamma dagar, men nu kan vi fortsätta med huset.I förrgår var jag och köpte golvet t...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards