Alla inlägg den 25 augusti 2010

Av nya-huset - 25 augusti 2010 09:35

Dels så krockar alla moment med varandra.

Jag skulle behöva limma under ströläkten för att täta.

Men innan jag limmar bör jag spika yttersta regeln som sätts dit först när gavelspetsen blir uppreglad, för detta måste takpappen lyftas (och då får det inte vara limmad läkt). Och den gavelspetsen har jag inte ens börjat med än (så då finns det alltså ingen sådan regel som det ska spikas i), jag vill göra den jag håller på med klar så byggställningen inte behöver rivas och sättas upp så många gånger (tar tid och är jobbigt).


Husbygge är ett 15-spel. Man ska flytta runt brickorna så dom kommer i ordning, men alltid är det någon bricka ivägen.  

 


Men detta takjobb har i alla fall blivit klar på ena gavelspetsen, ett gruvsamt jobb, delvis längst upp på nocken längst ut på den svajande gavelkanten 7 meter upp i luften.

Men nu är det gjort. Takpappen lossades. Jag mätte ut var råsponten skulle rensågas och snörslog en linje att såga efter. Kröp längs takkanten med cirkelsågen (burrr).

Sen spikade jag på en 45x45 under kanten, en trekantslist ovan.

   

Nu är kanten däremot ganska stabil, inget märkbart svaj av att röra sig där.   

Och rakt och fint. Det blir ju en fin vitmålad vindskiva där, sen när takpannorna blivit lagda.


Sen spikade jag råsponten mot den där yttersta regeln och vek tillbaka pappen.

Bara en sida kvar då.


I övrigt har en massa smågrejer gjorts. Tråkigt att blogga om, tar jag en bild före och efter är det väl ingen som märker skillnad, trots att en massa arbetstimamr ligger mellan.

Resten av den pågånde gavelspetsen har korsreglats och isolerats.

     


Sen har vindväv och lite spikläkt satts dit.

  


Snart dags för ytterpanelen.   

Men fönster, fönstersmygar och överbleck + fönsterbleck måste sättas först.


Sen har även övre delen av norra väggens långsida blivit korsreglad, isolerad, fått vindväv och spikläkt.

   

Ett drygt jobb där just under taket, takstolarna gör att det inte går att spika på långa 45-reglar, utan jag måste såga en massa 1155mm långa bitar, samt dubbelt så många 250mm långa bitar. Dom korta bitarna spikas lodrätt på takstolarna och sen kan de längre bitarna sättas mellan dessa. Och trångt och j** dessutom.

 



Förövrigt går nu bygget in på ett betydligt lägre tempo. Semestrar och annat är slut. Jag räknar inte med mer än ca 16-20 timmar i veckan som bäst nu. Och kanske mest på helger då. Så uppdateringar i bloggen kommer nog lite långsammare nu. Vilket märktes med denna ...

Ovido - Quiz & Flashcards