Direktlänk till inlägg 8 juli 2011

8/7 -11

Av nya-huset - 8 juli 2011 21:32

Inga fler jehovas eller mormoner eller TV-pejlare eller byggnadsinspektörer har varit här sen senaste blogginlägget.

De flesta av områdets katter stryker däremot omkring med jämna mellanrum, flera av dom är rätt keliga och goa. Det blir roligt för barnen, sen när vi flyttar in.


Vi har byggt en "fin" toa i garaget nu, med plastmatta på golvet och allt.

Jag har glömt att ta en bild, så ni får helt enkelt tro mig.  

Men det är ju ett led i färdigställande av toa inne i huset.


Väggen bakom kaminen har efter mycket vånda och många beslutsvändor till sist blivit bestämt att bli en puts lookalike-yta. Alternativen var någon slags sten eller klinker. (f** vad mycket det finns att välja på.)


Så först har jag satt lite remsor av mineritskiva, för att få en luftspalt mot den brännbara väggen. Inget krav egentligen, men det är ju lite bättre att göra så och känns bra sen.

 


Sen en obrännbar mineritskiva på, som spacklades på skruvhuvudena och slipades sen.


Och så rundade jag kanten med en snygg liten radie med slippapper. Och här var det ju bra att få dubbla skivtjockleken tack vare distanserna.

Skivan sticker ut 13mm, för att liva med den gipsskiva som sen ska sättas på väggen i vinkel.

   


Och slutligen målade jag den med silikatfärg, som är värmetålig som det var blandat dolomitsand i för att se ut som puts sen. Och efter en färdigstrykning med ren färg så ser det rätt bra ut.

 

Lite annat småpyssel inomhus har väl gjorts, men knappt värt att nämnas.


På utsidan har jag äntligen börjat ta tag i takarbetet.

När jag klamrade fast remsor av underlagsväv längst ut vid takfallet upptäckte jag att det underlagstak som nu sitter helt har gjort sitt pga av en vinter samt nästan ett år av solbestrålning. Solen är nog värsta fienden.

Duken gick sönder nästan överallt där jag gick.


Det ska ju bli ett extra vattentätt lager, men det känns ju ändå lite onödigt att ta sönder duken mer än nödvändigt. Den ger ju det skydd den ger.

Så jag grunnade lite på hur jag ska göra klart taket utan att behöva gå på det.

Så jag valde en alternativ metod, en annan än jag tidigare tänkt.


Jag lägger ut det nya underlagstaket i vågräta våder, nerifrån och upp. Sen läktar jag allteftersom så kan man gå på läkten hela tiden.


Så idag har jag spikat (och en del är skruvat) fotplåt, ströläkt och sånt.

Och lagt ut en första våd med underlagstak.

 

I detta moment har jag fastnat i ett utseendemässigt bryderi. Det blir långt avstånd mellan takpannor och hängränna. Inga funktionsmässiga problem, det är bara så att det inte kommer se riktigt ut som det brukar ...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nya-huset - 14 januari 2013 22:34


Vi har alltså flyttat in sedan en tid tillbaka. En hel del jobb har gjorts på huset efter inflytt, men mycket återstår också.   Men samtidigt har vi nu börjat bo och trivas här, det nya livet går sin gilla gång sas... ...

Av nya-huset - 29 december 2012 17:55

Då bloggplatsen verkar ha kraschat i funktionalitet(för tillfället ?) så blir det inga fler inlägg förrän det ärfixatsorry ...

Av nya-huset - 24 december 2012 15:53

Håhå jaja Nu har jobbig vinter kommit, alldeles för tidigt, för snabbt och för mycket ...      Alla saker översnöade...   Cyklar ...   Klyvsåg och annat ...   Tryckimpregnerat virke, skulle blivit altan ...   ...

Av nya-huset - 1 oktober 2012 22:59


Så igår har jag klippt gräsmattan för första gången. Är vi fast i villaidyllträsket nu? ...

Av nya-huset - 29 september 2012 14:01


Puhhh... Igår gick allra sista flyttlasset från lägenheten, och så drog jag av de sista tagen med sopkvasten i garaget och utomhusförrådet där.Det vara några slitsamma dagar, men nu kan vi fortsätta med huset.I förrgår var jag och köpte golvet t...

Ovido - Quiz & Flashcards