Direktlänk till inlägg 30 juli 2011

30/7 -11

Av nya-huset - 30 juli 2011 21:31

Nu har det varit några dagars semester och en liten resa.

Men projektet stod likväl kvar och väntade, när vi väl var hemma igen ...   


Jag har fortsatt med saker både här och där, bl.a fick jag mer material levererat, så jag kunde bärläkta på taket fram till där skorstenen ska genom.

Takavvattningen kom också (hängrännor + stuprör), men vad nu, det saknas två st 3-meters hängrännor, surt. Och inget besked om orsaken kunde chauffören ge.

Sen kom syrran och hjälpte till två dar, vi sov över i friggeboden en natt.


Det målades mycket, takfotsbrädor, drygt hälften av de bräder som är till underspikningen av takfoten, lite fasadpanel. Hela andra sidan av garaget och framsidan av garaget målades också. På bilden fixar hon den diffusionstäta plasten runt småfönstren i toa + tvättstuga.

Titta så fint garaget börjar bli, nu med utvändig smyg runt fönstret, foder , raksågad panelkant i fasadens nederkant och så en antydan hur hängrännan kommer arta sig.

 


Igår fortsatte jag med skorstensgenomföringen i taket.

Först såga upp hålet genom taket (jag har alltid känt mig lite spånig i huvudet, men igår blev det rent löjligt  ). Sen spika, ehh skruva, dit förstärkningar kring hålet. Det är endast detta som ska stå emot när storm och orkan sliter i skorstenen sen.



Sen få dit underbeslaget, skära genom underlagstaket och låta det gå över underbeslaget i överkant och under i nederkant, för vattenavrinningens skull. Och passa in beslaget så det kommer exakt på rätt ställe, jag vill ju inte att skortenen ska luta. Lite jobbigt var det ju, att springa ner från taket till byggställningen, sen ner för stegen, sen runt hela huset och in, upp för trappan, upp för en trappstege där under taket, för att mäta och kolla justera lite, sen tillbaka igen och sen in igen och ... ja ett antal gånger alltså.



Men nu sitter det där det sitter, jag hoppas det blev ganska rakt och bra, men nu får det bli som det blir.

För bildens skull (och lite slutliga mätningar) har jag satt dit yttermanteln till sista rörsektionen, som jag sen tog bort och täckte istället hålet ner med plast. När takpannorna kommit på kommer sen en fyrkantig skorstenshuv monteras runt kaminrören.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nya-huset - 14 januari 2013 22:34


Vi har alltså flyttat in sedan en tid tillbaka. En hel del jobb har gjorts på huset efter inflytt, men mycket återstår också.   Men samtidigt har vi nu börjat bo och trivas här, det nya livet går sin gilla gång sas... ...

Av nya-huset - 29 december 2012 17:55

Då bloggplatsen verkar ha kraschat i funktionalitet(för tillfället ?) så blir det inga fler inlägg förrän det ärfixatsorry ...

Av nya-huset - 24 december 2012 15:53

Håhå jaja Nu har jobbig vinter kommit, alldeles för tidigt, för snabbt och för mycket ...      Alla saker översnöade...   Cyklar ...   Klyvsåg och annat ...   Tryckimpregnerat virke, skulle blivit altan ...   ...

Av nya-huset - 1 oktober 2012 22:59


Så igår har jag klippt gräsmattan för första gången. Är vi fast i villaidyllträsket nu? ...

Av nya-huset - 29 september 2012 14:01


Puhhh... Igår gick allra sista flyttlasset från lägenheten, och så drog jag av de sista tagen med sopkvasten i garaget och utomhusförrådet där.Det vara några slitsamma dagar, men nu kan vi fortsätta med huset.I förrgår var jag och köpte golvet t...

Ovido - Quiz & Flashcards