Alla inlägg den 8 augusti 2011

Av nya-huset - 8 augusti 2011 22:47

Takarbetet lider mot sitt slut.

Bärläkt, ströläkt och nytt underlagstak är klart.

Jag har också monterat sådana här smarta men dyra nockbräde-hållare.



Det är i princip bara kvar övre vindskivorna (påbörjat på bilden) och vattbrädeplåten kvar förutom utläggningen av alla takpannor.




Jag är inte nöjd med den rätt stora luftningsspringan som bli mellan nockpannan och takpannorna. jag upptäckte detta nu när jag provade ut avståndet för de sista bärläkten. Det är Benders egna nockpannebygel som ger detta avstånd, så dom tycker tydligen det ska se ut såhär ... :-(

 



Å andra sidan, nerifrån marken är det inte alls säkert att man tänker så mycket på det.

Men ev låter jag en plåtslagare bocka till 35 nya byglar som ger en mindre luftningsspringa ...




Igår kom äntigen regnet, myyycket regn. över 15mm på ett par timmar.

Efterlängtat och dessutom vältajmat, för nu fick jag en chans att inspektera att taket håller heltätt med den nya underlagsduken på plats.

Det såg perfekt ut, inte en droppe   , och sen när pannorna kommer på och skyddar så kommer regnbelastningen bara bli en mycket liten bråkdel av vad taket utsattes för igår.


       

 

Ovido - Quiz & Flashcards