Direktlänk till inlägg 19 januari 2012

19/1 -12

Av nya-huset - 19 januari 2012 22:36

Med väggarna klara så här långt så är det dags för flytspackling.

.

Golvet skall höjas 25mm runt brunnen, det måste bli vågrätt eller i det närmaste vågrätt runt toastolen och det ska bli fall mot brunnen i hela badrummet.

.

.


Först drog jag i lite spackel (cementbundet, aldrig sandspackel någonstans där det ska kaklas) i alla springor runt golvet, så inte flytspacklet rymmer där.

Jag handspacklade även igen hålet jag gjorde för fuktmätningen, på denna bild är även o-ringen för brunnens förhöjningsring ditsatt.

.

.

Sen monterade jag en 25mm förhöjningsring på golvbrunnen. Och hålet ner i vattenlåset fyller man lämpligtvis med lite papper eller liknande, för att förhindra en total katastrof ifall flytspacklet skulle leta sig ner här.

Sen sätter man dit plastlocket som medföljer brunnen, för att hålla flytspacklet helt utanför brunnen. Detta syns på nästa bild.

.

.

 

Sådärja, nu är allt förberett, golvet är avsopat, dammsuget och primat.

.

.

 

Medan primern torkar kan man tillverka ett helt nödvändigt verktyg.

.

.

 

Sådärja, hoppas det blev rätt nu, visst var det 5,2 liter vatten till en säck med spackel?

Jag pytsade i ca 4 dl för lite vatten för att finavstämma konsistensen med mer vatten i slutet, men man får ju inte förändra receptet mycket, max 1-2 dl vatten extra eller mindre.

Jag upptäckte också att liter-graderingen på hinken inte stämde, tur att jag kollade. Det diffade nästan en halv liter vid 5-liters-strecket.   Så då vägde jag upp vatten istället.

Jag blandade 2 säckar, en gjorde jag en liten anings mer flytande, då jag tänkte flyta så tunt närmast väggarna så ville jag få lite mer rinn på det.

.

.

 

Sådär ja. Nu ska det bara stelna.

Här använde jag det där verktyget, allteftersom spackel rinner ner i brunnen så skopar jag upp det och lägger på ställen där det behövs. Så skaftet ska helt enkelt vara tillräckligt långt för att nå i hela badrummet från tröskeln.

.

.

Och sen när det börja få modell-lera-konsistens kan man försiktigt börja skrapa fram fall och ta ner för höga partier.

Här har jag nog blivit färdig med detta, om jag minns rätt när jag tog bilden. Det verkar ju dessutom vara rätt heltorrt där spackellagret var tunnast.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av nya-huset - 14 januari 2013 22:34


Vi har alltså flyttat in sedan en tid tillbaka. En hel del jobb har gjorts på huset efter inflytt, men mycket återstår också.   Men samtidigt har vi nu börjat bo och trivas här, det nya livet går sin gilla gång sas... ...

Av nya-huset - 29 december 2012 17:55

Då bloggplatsen verkar ha kraschat i funktionalitet(för tillfället ?) så blir det inga fler inlägg förrän det ärfixatsorry ...

Av nya-huset - 24 december 2012 15:53

Håhå jaja Nu har jobbig vinter kommit, alldeles för tidigt, för snabbt och för mycket ...      Alla saker översnöade...   Cyklar ...   Klyvsåg och annat ...   Tryckimpregnerat virke, skulle blivit altan ...   ...

Av nya-huset - 1 oktober 2012 22:59


Så igår har jag klippt gräsmattan för första gången. Är vi fast i villaidyllträsket nu? ...

Av nya-huset - 29 september 2012 14:01


Puhhh... Igår gick allra sista flyttlasset från lägenheten, och så drog jag av de sista tagen med sopkvasten i garaget och utomhusförrådet där.Det vara några slitsamma dagar, men nu kan vi fortsätta med huset.I förrgår var jag och köpte golvet t...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards